فروشگاه تخصصی چاپ و تبلیغات
Avatar   خوش آمدید کاربرمهمان
ورود | ثبت نام
امروز : يكشنبه 25 آذر 1397
 
وب سایت تخصصی نیازمندی های صنعت چاپ و تبلیغات
گیفتو
آلتون پرتو
راه کارهایی برای ارسال اس ام اس تبلیغاتی

راه کارهایی برای ارسال اس ام اس تبلیغاتی

بازاریابی پیامکی بر اساس ارسال پیام های کوتاه روی گوشی های موبایل مشتریان است. باید بدانیم طبق پیش بینی ها تا سال 2020، 90 درصد مردم جهان گوشی ...


» 11 نکته طلایی برای ایمیل مارکتینگ موفق

» مدل‌ AIDAS در تبلیغات چیست؟

» جدید ترین و زیبا ترین فونت های فارسی

ساخت تیزر تبلیغاتی
نوین تاک
مقالات تخصصی تبلیغات و چاپ
دنیای چاپ
چاپ نقش الماس
  مقالات آموزشی
رضا عابدینی و ابداع سبک جدید در هنر گرافیک ایرانی
با مهمترین الگوریتم های گوگل آشنا شوید
خشک کن چاپ چیست
با این راهکارها، موثر تبلیغات کنید
مدیركل چاپ و نشر وزارت ارشاد خبر داد: تأسیس مركز علمی، كاربردی چاپ و نشر و بسته‌بندی در خراسان رضوی
چاپ فلکسو
چگونگی ایجاد نیاز برای مشتری با تبلیغات
آشنایی با چند ایده برتر بازاریابی – قسمت 3
جایگاه تبلیغ و بازاریابی در جامعه کجاست؟
لوگوی آسوشیتد پرس بعد از 30 سال تغییر کرد
درباره هنر مجسمه سازی بیشتر بدانید
همه چیز درباره UV LED
B2B یعنی چه؟
9 ویژگی منفی برای یک وب سایت موفق
تقویت حضور KBA در حوزه بسته بندی
دستور فوری وزیر اقتصاد برای طرح معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان در هیات دولت
نحوه برش انواع كاغذ و مقوا
آشنایی با انواع مرکب و تونر
به چه کسی مشاور بازاریابی می گویند؟
نوآورترین شرکت‌ها در عرصه تبلیغات کدامند؟
پلاستیک کشش پذیر جدید برای افزایش عمر بسته ها در قفسه
همه چیز درباره‌ی هزار توی صنعت تبلیغات
هیتر های دستگاه چاپ فلکس و بنرم عمل نمی کند
آموزش چاپ سیلک بهترین کار در منزل
وکتور و نحوه استفاده از آن
کثیف شدن و به هم چسبیدن کاغذ بعد از چاپ
آموزش ویدیویی طراحی یک لوگوی حرفه ای با نرم افزار corel Draw
مهمترین مراحل برای تکمیل کاغذ + نوع ساختار
buying influence چیست؟
تاثیر هدایای تبلیغاتی در جذب مشتری
 صفحه نخست / بررسی عوامل موثر بر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز و قصد خرید آنها



 
بررسی عوامل موثر بر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز و قصد خرید آنها

بررسی عوامل موثر بر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز و قصد خرید آنها


تولید محصولات سبز و خصوصاً بسته‌بندی‌های سبز علاوه بر فراهم نمودن بستر لازم به منظور تحقق مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های داخلی، می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش آسیب‌های محیط‌زیستی در سطح کشور باشد.


 با توجه به اهمیت این مسئله و ضرورت بررسی عواملی که می‌تواند بر نگرش و خرید بسته‌بندی سبز از جانب مشتریان موثر باشد، تحقیق حاضر با رویکردی توصیفی/ پیمایشی و با هدفی کاربردی به انجام رسیده است. بیش از 1350 پرسشنامه در پنج کلان شهر کشور برای انجام تحقیق جمع‌آوری شد. در سنجش روایی از روش روایی محتوایی/ ظاهری و در تحلیل پایایی از دو روش آلفای کرونباخ (86 درصد) و روش دو نیم کردن (77 درصد) استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که عامل مسئولیت‌پذیری محیطی مشتری بیشترین اثر را بر نگرش وی به بسته‌بندی سبز داشته است. از سوی دیگر علاوه بر تایید اثر نگرش مشتری به بسته‌بندی سبز بر قصد خرید کالا با بسته‌بندی سبز، مشخص شد متغیر قیمت کالا با بسته‌بندی سبز این رابطه را تعدیل می‌کند؛ در حالی که متغیر سطح دسترسی به کالا با بسته‌بندی سبز نمی‌توانسته است این رابطه را تعدیل نماید.
واژگان کلیدی: مسئولیت اجتماعی، تولید سبز، بسته‌بندی سبز، نگرش به بسته‌بندی سبز، قصد خرید.
مقدمه
با ورود به عصر صنعتی از دهه 50 میلادی، شرکت‌های بزرگ تمام تلاش خود را صرف تولید انبوه کالاها و کاهش قیمت برای فروش بیشتر کالا کردند. اگرچه این نگاه با حضور رقبای بیشتر و تغییر شکل بازار‌ها از وضعیت انحصاری به رقابتی، قدری متحول شد و سمت و سوی دیگری یافت. اما هرگز به پیام‌های این روند بر محیط‌زیست انسان و سایر موجودات توجهی نشد و روز به روز محیط‌زیستی که بشر برای ایجاد رفاه خود از آن بهره‌برداری می‌کرد، رو به اضمحلال نهاد و زندگی و رفاه بشر را با تهدیدات جدی روبرو ساخت (لاندائو، 2008). سیر فزاینده تولید این شرکت‌ها در دهه 60 به بعد و تاثیرات مخربی که پس‌ماند‌های صنعتی این شرکت‌ها بر محیط‌زیست داشت، باعث شد تا به سرعت غیر‌قابل باوری محیط‌زیست تخریب شود (گرنت، 2007). نگرانی از این موضوع در گروه‌های مصرف‌کننده حامی محیط‌زیست به ویژه در کشور‌های توسعه یافته، این انتظار را ایجاد کرد که شرکت‌ها می‌باید بیش از پیش به محیط‌زیست توجه کنند. از این رو، شرکت‌ها در مقام پاسخگویی به این انتظار که از سمت مصرف‌کننده‌ها و بعد‌ها نهاد‌های دولتی مطرح شد، به سمت تولید محصولات سبز متمایل شدند. این مفهوم به عنوان یکی از جدید‌ترین و از طرفی ضروری‌ترین روش‌های تولید کالا، علاوه بر کاهش آسیب‎‌های محیطی، اثرات قابل ملاحظه‌ای بر درآمد، کسب شهرت، برند‌سازی و ایجاد مزیت‎‌های رقابتی داشت (شیان، 2010؛ پولونسکی و روزنبرگر، 2001). این روش تولید تنها به ویژگی‌های درونی کالا محدود  نبود و همان گونه که در شرکت مک‌دونالد مشاهده شد، بسته‌بندی آن را نیز شامل می‌گردید (گرنت، 2007). این مسئله از آن جهت قابل بحث است که بسته‌بندی، جزئی جدائی‌ناپذیر از محصول است و به عبارتی بهتر یک محصول سبز بدون بسته‌بندی سبز (آن نوع از بسته‌بندی‌هایی که با شرایط محیط‌زیستی سازگاری مناسب‌تری دارند و آسیب‌های کمتری بر محیط‌زیست وارد می‌کنند)، سبز نیست. کاسای و ورما (1992) معتقد هستند با تولید بسته‌بندی‌های سبز و تغییر در نگرش مشتریان به بسته‌بندی‌های سبز به منظور خرید کالاهایی با این نوع خاص از بسته‌بندی، می‌تواند از سه منظر برای گروه‌های ذینفع ارزش آفرینی کرد. نخست آنکه در صورت تولید این گونه بسته‌بندی‌ها و کم کردن از حجم ضایعات، می‌توان از هزینه‌های تولید کاست و قیمت کمتری بر مصرف‌کننده تحمیل کرد (یونگ و دیگران، 2010). از منظر دوم به تناسب تولید این گونه بسته‌بندی شرکت می‌تواند به شکل بهینه‌تری از منابع محدود خود در تولید بسته‌بندی کالا‌ها استفاده کند و علاوه بر کارایی بالا‌تر در فرآیند تولید، مزیت رقابتی مناسبی در بازار برای کالاهای خود ایجاد کند (گونکالوز، 2013). از منظر سوم، تولید این گونه بسته‌بندی‌ها می‌تواند همان‌گونه که یوسیتالو (1986) نیز معتقد است از حجم ضایعات غیرقابل بازیافت محیطی بکاهد و اثرات مثبتی بر سلامت محیط‌زیست داشته باشد (گوپتا و ساماناتا، 201).
حال اولین سوالی که پس از بیان تولید بسته‌بندی‌های سبز برای گروه‌های دینفع شامل شرکت‌ها، محیط‌زیست و حتی مشتریان مطرح می‌شود آن است که چه عواملی می‌تواند بر نگرش مشتریان نسبت به این گونه بسته‌بندی‌ها تاثیر بگذارد و این نگرش به واسطه نقش‌آفرینی چه متغیر‌های دیگری (همچون قیمت، سطح دسترسی و...) می‌تواند منجر به قصد خرید محصولات سبز، تحقیقات به نسبت متنوعی (لی، 2008؛ گن و دیگران، 2008؛ چن و چای، 2010؛ عبدالوحید و دیگران، 2011؛ یعقوب و زکریا، 2011؛ حمدی و دیگران، 1390؛ امان و دیگران، 2012؛ های و مای، 2012) صورت گرفته است. عمدتاً این عوامل را در قالب مواردی همچون شدت ادراکی مشتری از بروز مسایل محیط‌زیستی، مسئولیت‌پذیری محیطی ادراکی مشتری، اثربخشی ادراکی مشتری از تولید محصولات سبز، محرک‌های اجتماعی و محرک‌های دولتی مطرح می‌کنند. از سوی دیگر، در مورد نگرش به بسته‌بندی سبز و اثر‌گذاری و اثرپذیری آن نیز باید اذعان کرد که تحقیقات علاوه بر تعداد اندک خود با جامعیت مناسبی نیزهمراه نبوده‌ند؛ به گونه‌ای که در شاخص‌ترین مطالعات این حوزه (یوسیتالو، 1986؛ روکا و یوسیتالو، 2008 و ذاکر صالحی، و ذاکر صالحی، 2012)، تنها به بررسی برخی عوامل موثر بر نگرش مشتری به بسته‌بندی سبز اکتفا شده است و نقش متغیر‌های تعدیل‌گر در رابطه میان نگرش و قصد خرید کالا‌ها با بسته‌بندی سبز چندان بررسی نشده است.
با توجه به تحقیقات اندکی که در سطح جهان در رابطه با بررسی عوامل موثر بر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز و متعاقباً قصد خرید کالا‌هایی با این نوع بسته‌بندی انجام شده است و از سوی دیگر این مسئله که در فضای داخلی در کمتر تحقیقی همچون تحقیق حاضر تاکنون این مسئله بررسی نشده است، تحقیق حاضر چند هدف کلی را در دستور کار خود دارد. هدف اول تشریح اهمیت مفهوم بسته‌بندی سبز و شناسایی و بررسی اثر عوامل مختلف بر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز می‌باشد. هدف دوم آن است که اثر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز تحت تاثیر نقش تعدیل‌گرایانه متغیر‌هایی همچون قیمت بسته‌بندی سبز و سطح دسترسی به آن بر قصد خرید مشتری آزموده شود و مدلی کاربردی در این زمینه ارایه شود. حال با توجه به این اهداف، در ادامه سعی می‌شود تا پس از ارایه پیشینیه‌ای علمی در حوزه بسته‌بندی سبز، و اثر‌پذیری و اثر‍‌گذاری نگرش مشتری به این نوع از بسته‌بندی، چارچوب نظری تحقیق ارایه شود و به تناسب روش‌شناسی تحقیق، یافته‌های علمی در قالب نتایجی روشن و پییشنهاداتی کاربردی تشریح شوند.
2-بدنه اصلی تحقیق
2-1- بسته‌بندی سبز
با افزایش میزان مصرف مردم سراسر جهان در سال‌های گذشته، همچنین افزایش جمعیت و از سویی دیگر با ظهور برخی پیامد‌های هولناک و فاجعه‌بار زیست‌محیطی، هم نهاد‌های مربوط به محیط‌زیست در سراسر دنیا و هم خود مصرف‌کنندگان کالا‌ها نیز نگرانی بسیاری را از این بابت احساس می‌کنند. در این میان، یکی از مهم‌ترین بخش‌های کالا که به نظر می‌رسد بیشترین آسیب را به محیط‌زیست می‌زند، همین بسته‌بندی کالا‌ها می‌باشد (بوهن و تامسون، 2011). از این رو، ضرورت تغییر در بسته‌بندی‌ها به گونه‌ای که آسیب کمتری را متوجه محیط‌زیست و در نهایت زندگی موجودات زنده کند، التزام بیشتری یافته است. از این بسته‌بندی، با عنوان بسته‌بندی سبز یاد می‌شود. بسته‌بندی سبز اغلب به دو شکل بسته‌بندی خوراکی (که با ماده درون خود بعضاً پخته و استفاده می‌شود) و بسته‌بندی گیاهی (که بیشتر از پلیمر‌های گیاهی تهیه می‌شوند) دیده می‌شود (آمپرو و دیگران، 2006 و تامسون2011؛ لوکرن، 2010). یوستیتالو (1986) در باب اهمیت تولید این گونه از بسته‌بندی‎‌ها معتقد است تولید بسته‌بندی‌های سبز در مقایسه با تلاش برای تغییر الگو‌های مصرفی مشتریان می‌تواند راهکار ساده‌تری برای کم کردن آسیب‌های محیط‌زیستی در سطح جهان باشد.البته این مفهوم هنوز جایگاه واقعی خود را در تصمیمات خرید مشتریان نیافته است؛ به گونه‌ای که تحقیقات یانگ (2008) نشان می‌دهد که سبز بودن بسته‌بندی کالا، به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم بسته‌بندی در هنگام خرید کالا‌ها در مرتبه دوم اهمیت قرار دارد و ویژگی‌های دیگری همچون بخش کارکردی بسته‌بندی، اهمیت بیشتری برای مشتریان در خرید کالا‌ها دارد.
2-2- عوامل موثر بر نگرش مشتریان به بسته‌بندی‌های سبز
با آنکه پیش‌بینی می‌شود اغلب مشتریان نگرش چندان مخالفی با تولید و ارایه بسته‌بندی‌های سبز به بازار نداشته باشند اما عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند بر شدت و کیفیت این نگرش موثر باشد (وولنبرک، 2009؛ تسن و دیگران، 2006).
در یکی از اولین تحقیقات این حوزه، یوسیتالو (1986) معتقد است اینکه تا چه اندازه مشتری معتقد است بسته‌بندی سبز می‌تواند از شدت مسایل محیط‌زیستی بکاهد (اثر‌بخشی ادراکی)، می‌تواند بر نگرش وی نسبت به بسته‌بندی‌های سبز موثر باشد.
ذاکر صالحی و ذاکر صالحی (2012) نیز با اشاره ضمنی به این مسئله معتقد هستند در صورتی که مشتری معتقد باشد با خرید کالاهایی با بسته‌بندی سبز می‌توان تاحدی از مشکلات محیط‌زیستی کم کرد، این مسئله می‌تواند بر نگرش آنان نسبت به بسته‌بندی‌های سبز موثر باشد. بر این اساس فرضیه اول تحقیق به شرح زیر مطرح می‌شود:
H1: اثر‌بخشی ادراکی از تولید بسته‌بندی‌های سبز بر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز موثر است.
علاوه بر هنجار‌های فردی، نگرش مشتریان نسبت به یک محصول اغلب تحت تاثیر گروه‌های اجتماعی اعم از گروه‌های دوستی، گروه‌های مرجع و ... قرار می‌گیرد (تاگرسن، 1999). باربر (2010) در این ارتباط معتقد است نگرش مثبت افراد نسبت به بسته‌بندی سبز تحت تاثیر نگرش آن دسته از گروه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد که فرد در آن عضویت دارد. یونگ و دیگران (2010) نیز با تاکید بر این مسئله معتقدند نگرش مشتری به خرید کالای سبز می‌تواند تاحدی زیادی تحت تاثیر گروه مرجع مشتریان باشد. نهایتاً آنکه لوکرن (2010) و عبدالکریم و الهرزات (2013) معتقدند گفتگو با دوستان و اعضای خانواده در مورد مسایل محیطی و هنجاری اجتماعی می‌تواند در نگرش فرد به عنوان یک مشتری در فرآیند خرید کالاهای سبز موثر باشد. با توجه به این نکات، فرضیه زیر مطرح می‌شود:
H2: محرک‎‌های اجتماعی بر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز موثر است.
عامل موثر دیگر بر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز، عامل دولت است. دلیل تفکیک نقش دولت در مقایسه با سایر عوامل آن است که دولت و محرک‌‌های آن اغلب از دید مردم با تحکم همراه است و جدای از کل اجتماع به آن نگریسته می‌شود. این عامل با استناد به تحقق می و دیگران (2012) می‌تواند بر نگرش مشتریان به بسته‎‌بندی‌های سبز موثر باشد. بر این اساس فرضیه زیر مطرح می‌شود:
H3: محرک‌های دولتی بر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز موثر است.
لی (2008) در نتیجه تحقیقات خود معتقد است که میزان احساس مسئولیت فرد نسبت به محیط‌زیست در تغییر رفتار و نوع نگرش آن می‌تواند موثر باشد. از طرفی دیگر همان گونه که ذاکر صالحی و ذاکر صالحی (2012) تاگرسن (1999)، باربر (2010) و یونگ و دیگران (2010) معتقدند، در صورتی که مشتری احساس کند شدت مسایل محیط‌زیستی در جامعه رو به ازدیاد است، این مسئله نگرش آنها را به خرید کالا‌ها و بسته‌بندی‌های سبز مثبت‌تر خواهد کرد. از این رو می‌توان دو فرض زیر را مطرح نمود:
H4:مسئولیت‌پذیری محیطی ادراکی بر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز موثر است.
H5: شدت ادراکی از مسایل محیط‌زیستی بر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز موثر است.
در جدول 1 این عوامل 5 گانه و تعریف عملیاتی آنها به عنوان متغیرهای اثر‌گذار بر نوع نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز ارایه شده است.
2-3 - رابطه نگرش و خرید کالا‌ها با بسته‌بندی سبز و متغیر‌های تعدیل‌گر در این رابطه
اندیشمندان مختلفی همچون باربر (2010)، روکا و یوسیتالو (2008)، لی (2008) و ذاکر صالحی و ذاکر صالحی (2012) معتقد هستند که نگرش مثبت مشتری نسبت به بسته‌بندی سبز می‌تواند بر قصد خرید آن نوع از کالا‌ها که بسته‌بندی آنها سبز باشد، موثر باشد. با توجه به این یافته‌ها، فرضیه ششم تحقیق به شرح زیر است:
H 6: نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز بر قصد خرید کالا با بسته‌بندی سبز موثر است.
حال این سوال مطرح می‌باشد که آیا این موثر بودن همواره منجر به شکل‌گیری رفتار خرید می‌شود؟ این سوال مهمی است که در پاسخگویی به آن متغیر‌های بسیاری در رابطه میان نگرش مشتری به بسته‌بندی سبز و قصد خرید آن وارد می‌شود. نکته مهم در ارتباط با اثر‌گذاری این نگرش بر قصد خرید مشتریان، ورود متغیر‌های مختلف تعدیل‌گری همچون قیمت و سطح دسترسی به کالا‌هایی با بسته‌بندی سبز است.
بچ‌لارسن (1996) در این زمینه معتقد است که عنصر قیمت در رابطه میان نگرش و خرید، نقشی تعدیل‌گرایانه دارد و در صورتی که قیمت یک بسته‌بندی سبز، موجب بالا رفتن قیمت کلی کالا شود، این مسئله می‌تواند علی‌رغم نگرش مثبت مشتری به بسته‌بندی همیشه به خرید آن کالا منجر نشود. یوکا و یوسیتالو (2008) نیز با به چالش کشیدن مطالعه بچ‌لارسن (1996) در تحقیقات خود به این نتیجه دست یافتند که عنصر قیمت نمی‌تواند نقش تعدیل‌گری کاملی در رابطه نگرش و خرید کالا‎‌های سبز داشته باشد. یانگ (2008) اثر تعدیل‌گری قیمت بسته‌بندی سبز در رابطه میان نگرش و خرید کالا‌ها با بسته‌بندی سبز وابسته به فرهنگ مصرفی مختلف مشتری و منطقه زندگی آنان می‌داند؛ به گونه‌ای که معتقد است آمریکایی‌ها در مقایسه با انگلیسی‎‌ها و آلمانی‌ها و این دو گروه در مقایسه با چینی‌ها حساسیت قیمتی کمتری نسبت به قیمت افزوده شده بسته‌بندی سبز بر قیمت کالا دارند. در واقع، بر اساس نتایج این محقق تعدیل‌گری قیمت به تناسب فرهنگ مصرفی و منطقه زندگی دستخوش تغییرات عدیده‌ای قرار می‌گیرد. با توجه به این نکات، فرضیه بعدی تحقیق به شرح زیر است:
H7: قیمت کالای با بسته‌بندی سبز اثر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز بر قصد خرید کالا با بسته‌بندی سبز را تعدیل می‌کند.
از سویی دیگر، به نظر می‌رسد که سطح دسترسی نیز می‌تواند در شدت این رابطه موثر باشد. این امر را به ویژه می‌باید در مورد کالا‌هایی که به هر دو نوع بسته‌بندی سبز و غیر‌سبز تولید می‌شوند و از ضروریات زندگی مشتری به شمار می‌روند، بیشتر لحاظ کرد.
مصاحبه‌های اولیه پیش از آغاز این تحقیق نیز نشان می‌داد که سطح دسترسی می‌تواند در میزان تمایل خرید مشتری از کالایی با بسته‌بندی سبز موثر باشد. با این وجود به دلیل عدم مشاهده این متغیر در تحقیقات مشابه، دراین تحقیق با درصدی احتمال برای اول بار این نقش تعدیل‌گرایانه بررسی می‌شود. در نتیجه این مسئله فرضیه دیگر تحقیق به شرح زیر می‌باشد:
H 8: دسترسی به کالا با بسته‌بندی سبز اثر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز بر قصد خرید کالا با بسته‌بندی سبز را تعدیل می‌نماید.
3 -چارچوب نظری تحقیق
با توجه به آنچه در بخش‌های پیشین مطرح شد، روابط مطرح در میان متغیر‌های تحقیق به صورتی مصور در شکل 1 به تصویر کشیده شده است. در ین مدل عوامل 5‌گانه، متغیر‌های مستقل، متغیر نگرش نقش میانجی‌گر، قیمت و در دسترس بودن کالا با بسته‌بندی سبز متغیر تعدیل‌گر و قصد خرید کالا با بسته‌بندی سبز متغیر وابسته می‌باشند.
در این مطالعه تلاش شده تا میزان تاثیر این 5 عامل بر شکل‌گیری نگرش آزموده شود. از طرفی تاثیر نگرش مشتری بر قصد خرید کالا با بسته‌بندی سبز با این تصور آزموده شود که قیمت و سطح دسترسی می‌تواند این اثر را تعدیل کند.
4 - روش تحقیق
تحقیق حاضر از منظر روش، تحقیق توصیفی/ پیمایشی و از منظر هدف، تحقیقی کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق را مشتریان فروشگاه‎‌های مواد غذایی در شهر‌های تهران، مشهد، شیراز، تبریز و رشت تشکیل می‌دهند. برای تعیین نمونه از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شده است. حجم نمونه برای جامعه نامحدود (با فرض P=0.5، D=0.03 و T=1.96) معادل 1060 نفر در نظر گرفته شده که در این تحقیق به تناسب نسبت جمعیتی شهر‌ها و برای پرهیز از پر نشدن برخی پرشسنامه‌ها تعداد 1353 پرسشنامه جمع‌آوری شد. پرسشنامه به کار گرفته شده در مطالعه، محقق ساخته و در دو بخش طراحی شده است. در بخش اول پرسشنامه، سوالاتی در ارتباط با ویژگی‌های بوم‌شناختی پاسخ‌دهندگان مطرح شده است. بخش دوم پرسشنامه نیز مربوط به متغیر‌های مطرح در مدل مفهومی تحقیق می‌باشد. این عوامل در قالب 25 سوال به تناسب بررسی مطالعه تحقیقات گذشته (لی، 2008 و ابدول وحید و دیگران، 2011) و مدل مفهومی تحقیق حاضر طراحی شده‌اند که نظر مشتریان در مورد هر یک از آنها از طریق طیف لیکرت 5‌تایی بررسی شده است. در تحلیل روایی ابزار گردآوری تحقیق از روش روایی محتوایی استفاده شد؛ به گونه‌ای که پس از بررسی سوالات پرسشنامه از سوی چند کارشناس دانشگاهی و صاحب‌نظر در حوزه بسته‌بندی، اطلاحات لازم در این ارتباط انجام شد. در سنجش پایایی، ضریب آلفای کرونباخ معادل (86 درصد) و روش دو نیم کردن معادل (77 درصد) بود که نشان‌دهنده پایا بودن پرسشنامه است. در تحلیل داده‌ها از روش همبستگی، آزمون‌های مختلف رگرسیونی شامل رگرسیون خطی و رگرسیون چند‌گانه (گام به گام و سلسله مراتبی) استفاده شد.
شکل 2 شرح مصوری از روش تحقیق حاضر است.
از سوی دیگر متغیر‌های مورد بررسی در مدل مفهومی تحقیق از نظر تعداد سوالات مطرح شده، منبع استخراج شده و آلفای کرونباخ آن در جدول 2 ارایه شده است:

5-یافته‌ها
در این بخش سعی شده تا ضمن مطالعه سیمای کلی آزمودنی‌ها، تحلیل‌های آماری حاصل از به کار کارگیری روش‌های رگرسیون خطی، گام به گام و سلسله مراتبی تشریح و تبیین شود. از این رو ابتدا در جدول 3، سیمای آزمودنی‌های تحقیق بر اساس متغیر‌های بوم‌شناختی خاصی همچون جنسیت، سن، درآمد، تحصیلات و تاهل پاسخ‌دهندگان بررسی می‌شود.
5-1- تحلیل فرضیات تحقیق
5-1-1- اثر عوامل 5‌گانه بر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز (رگرسیون گام به گام)
بر اساس یافته‌های آماری درج شده در جدول 4، اولین عاملی که بیشترین تاثیر را در تغییر نگرش مشتری به بسته‌بندی سبز دارد، عامل مسئولیت‌پذیری فردی مشتری است و پس از آن سایر عوامل در گام‌های بعد وارد مدل می‌شوند. محرک‌های دولتی از کم‌ترین تاثیر بر نگرش مشتری به بسته‌بندی سبز برخوردار است؛ به گونه‌ای که آخرین متغیر ورودی به معامله رگرسیون این عامل می‌باشد.
همان گونه که در جدول زیر مشخص است (جدول 5)، میزان تبیین شده نگرش مشتری به بسته‌بندی سبز با اضافه شدن هر عامل به عوامل بعدی افزایش پیدا کرده است. قرار گرفتن آماره دوربین واتسون در بازه میان عدد 5/1 تا 5/2 نیز نشان‌دهنده مناسب بودن روش رگرسیونی برای بررسی اثرات یاد شده است.
یافته‌های موجود در جدول 6 نیز با استنباط‌های آماری خاصی همراه است. بر اساس یافته‌های مطالعه، درصد معناداری هیچ یک از عوامل 5‌گانه در نتیجه اجرای آزمون رگرسیون گام به گام برای سنجش اثر آنان بر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز به گونه‌ای نبوده که اثر‌گذاری آنان را زیر سوال برد و آنها را از معادله رگرسیونی خارج سازد.

5-1-2- اثر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز بر قصد خرید کالا با بسته‌بندی سبز
همان گونه که در جدول 7 آمده، یافته‌ها حاکی از آن هستند که در حدود 15 درصد از تغییرات مربوط به قصد خرید کالا با بسته‌بندی سبز به نگرش مشتری به بسته‌بندی سبز باز می‌گردد. آماره دوربین واتسون نیز بین 5/1 تا 5/2 است که این مسئله استفاده از روش رگرسیونی برای بررسی این اثر را تایید می‌کند.
جدول 8 نیز نشان می‌دهد که چون sig کمتر از 5 درصد می‌باشد، در نتیجه، نگرش مشتری به بسته‌بندی سبز بر قصد خرید کالا با بسته‌بندی سبز تاثیر‌گذار است. در واقع فرض H0 (در این فرض عامل مستقل بر عامل وابسته تاثیر نمی‌گذارد) رد و فرضیه H1 پذیرفته می‌شود. از طرفی دیگر، یافته‌های ارایه شده در جدول فوق نشان می‌دهد که نگرش مشتری به بسته‌بندی سبز توانسته به میزان 39 درصد بر قصد خرید کالا با بسته‌بندی سبز موثر باشد.
5-1-3-بررسی نقش تعدیل‌گری متغیر‌ها با استفاده از روش رگرسیون سلسله مراتبی
پیش از بررسی نقش تعدیل‌گری متغیر‌های قیمت و سطح دسترسی، ابتدا باید به بررسی میزان همبستگی میان متغیر‌های تعدیل‌گر، وابسته و مستقل پرداخته شود؛ زیرا از نگرش منطقی متغیری می‌تواند رابطه میان دو متغیر را تعدیل‌گری کند که با آنها ارتباط داشته باشد. همان گونه که در جدول شماره 9 بیان می‌دارد، تمامی متغیر‌ها با یکدیگر به درصد‌های متفاوت همبستگی داشته‌اند که این مسئله می‌تواند پیش شرط بررسی نقش تعدیل‌گری متغیر‌های تعدیل‌گر در این تحقیق را محقق سازد.
5-1-3-1- نقش تعدیل‌گری متغیر قیمت در رابطه میان نگرش و قصد خرید کالا با بسته‌بندی سبز
همان گونه که در جدول 10 مشخص است، با ورود متغیر تعدیل‌گر قیمت و تعادل میان این متغیر با نگرش مشتری به بسته‌بندی سبز درصد ضریب تعیین تعدیل‌شده به میزان (011/0) افزایش می‌یابد که این مسئله نقش تعدیل‌گری قیمت (البته نقش ضعیف تعدیل‌گری) را تایید می‌نماید. درصد معناداری مدل رگرسیونی در جدول بعد نیز این مسئله را تایید می‌کند.
5-1-3-2- نقش تعدیل‌گری سطح دسترسی در میان نگرش و قصد خرید کالا با بسته‌بندی سبز
همان گونه که در جدول 11 مشخص است با ورود متغیر تعدیل‌گر سطح دسترسی به بسته‌بندی سبز و تعادل میان این متغیر با نگرش مشتری به بسته‌بندی سبز درصد ضریب تعیین تعدیل‌شده به میزان (002/0) افزایش می‌یابد. اما از آنجایی که درصد معناداری از عدد 05/0 بیشتر می‌باشد، نقش تعدیل‌گری این متغیر قبول نمی‌شود.
6-بحث و نتیجه‌گیری
امروزه یکی از مسئولیت‌های اساسی که برای شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شود و انتظار پاسخگویی مناسب نسبت به آنها می‌رود، مسئولیت اجتماعی است. مسئولیت‌های اجتماعی ایجاب می‌کند که شرکت‌ها نسبت به محیط‌زیست بشر و آینده زندگی آن حساس باشد و مسئولیت پیامد تولید و مصرف محصولات خود را در محیط‌زیست بپذیرند. یکی از گام‌های اساسی که شرکت‌ها در چند ساله اخیر برداشته‌اند، تغییر در بسته‌بندی کالا‌ها و استفاده از مواد مناسب یا تغییر در نحوه بسته‌بندی بوده؛ به گونه‌ای که کمترین آسیب را به محیط‌زیست وارد کند. طراحی و تولید بسته‌بندی سبز به عنوان یکی از اجزاء اصلی محصول سبز ضروری بی‌چون و چرا برای آن دسته از شرکت‌هایی است که علاوه بر ارزش آفرینی برای گروه‌های ذینفع خود در پی کسب مزیتی رقابتی در بازار‌های پر‌تحول امروزی هستند. اما اینکه مصرف‌کنندگان چه نگرشی نسبت به این بسته‌بندی‌ها دارند، باید در عوامل موثر بر نگرش آنها کنکاش شود. نگرش مشتریان به این گونه بسته‌بندی‌ها خود تحت تاثیر عوامل متعددی است که در صورتی که به درستی توسط شرکت‌ها و سایر گروه‌های تاثیر‌گذار مدیریت شود، می‌تواند مشتریان را به سمت خرید کالا‌ها با این نوع از بسته‌بندی سوق دهد و موجب ارزش‌آفرینی برای تمام گروه‌های ذینفع شود. این مسئله در فضای داخلی همگام با رو به وخامت نهادن وضعیت محیط‌زیست در کشور می‌تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از بروز بحران‌های محیطی باشد.
با توجه به اهمیت مسئله یاد شده، تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز و تاثیر این نگرش بر قصد خرید کالا با بسته‌بندی سبز انجام شد. نتایج تحقیق، در بخش بررسی عوامل موثر بر نگرش مشتریان از طریق روش رگرسیون گام به گام علاوه بر تایید تاثیر‌گذاری هر 5 عامل مورد بررسی، نشان داد بیشترین تاثیر از میان این عوامل به عامل مسئولیت‌پذیری محیطی مشتری باز می‌گردد. در واقع، هر چه مشتری بیشتر خود را نسبت به محیط مسئول بداند، نگرش مثبت‌تری نسبت به بسته‌بندی سبز پیدا خواهد کرد. از این یافته، این نتیجه قابل برداشت است که احساس مسئولیت مشتری در قبال محیط‌زیست و این که وی خود را متعهد به انجام اقداماتی پیش‌گیرانه برای حفاظت از محیط‍زیست بداند باعث می‌شود تا وی با نگاه مثبت‌تری به بسته‌بندی‌های سبز به عنوان راه‌حلی موثر برای کم کردن آسیب‌های محیط‌زیستی بنگرد. یافته‌های این بخش با نتایج تحقیقات لی (2008) و حمدی و دیگران (1390)که در آن محرک‌های اجتماعی بالاترین تاثیر را به خود اختصاص داده‌اند، متفاوت است. از طرف دیگر مشخص شد که از میان 5 عامل مورد آزمون در تغییر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز، عامل محرک‌های دولتی کمترین اثر را دارا بود.
 در واقع این مسئله نشان می‌دهد نگرش مشتریان چندان تحت تاثیر فعالیت‌ها، قوانین وضع شده و حتی توصیه‌های دولتی نیست. این مسئله می‌تواند معلول زمان جمع‌آوری داده‌ها و نارضایتی مردم از عملکرد دولت در سایر حوزه‌های عملکردی باشد زیرا در این شرایط مردم به دلیل بی‌اعتمادی به برنامه‌های دولتی، توجه چندانی به بسته‌بندی‌های سبز و به ویژه توصیه‌ها و پیشنهادات دولتی در این زمینه نخواهندکرد. اگرچه، این موضوع را می‌توان در پژوهشی دیگر مورد بررسی قرار داد، اما به نظر می‌رسد در صورت جلب توجه مردم توسط دولت و بهبود عملکرد در سایر حوزه‌ها، اثر این عامل افزایش یابد. یافته‌های این بخش با یافته تحقیقات می و دیگران (2012) تا حدی متفاوت است.
یافته‌های حاصل از آزمون داده‌ها در مورد اثر نگرش بر قصد خرید نیز نشان‌دهنده آن بود که نگرش مشتری به بسته‌بندی سبز توانسته بر قصد خرید وی تاثیر‌گذار باشد. این یافته‌ها با نتایج تحقیق باربر (2010)، یوکا و یوسیتالو (2008) ولی (2008) مشابهت دارد. البته باید عنوان نمود که این اثر‌گذاری می‌تواند به دلیل تایید شدن نقش تعدیل‌گری متغیر قیمت دستخوش تغییرات متفاوتی شود زیرا که بر اساس یافته‌های تحقیق اگر به تناسب سبز بودن بسته‌بندی قیمت کالای نهایی افزایش یابد، صرف مثبت بودن نگرش مشتری نسبت به بسته‌بندی سبز، سبب قصد خرید کالا با بسته‌بندی سبز را نخواهند شد. در واقع، نتیجه مهم آن است که نباید آنقدر روی سبز بودن بسته‌بندی هزینه‌شود که قیمت نهایی محصول را به صورت غیر‌منطقی بالا برد و بدین ترتیب فروش آن را تنزل بخشد. این مسئله در مورد سطح دسترسی به کالابا بسته‌بندی سبز تایید نشده است؛ به عبارتی، حتی اگر کالا با بسته‌بندی سبز در دسترس مشتری قرار نداشته باشد، اگر نگرش مشتری به این گونه بسته‌بندی‌ها مثبت باشد، مشتری علی‌رغم در دسترس نبودن این گونه بسته‌بندی‌ها، ترجیح می‌دهد تا کالا‌هایی با بسته‌بندی سبز را بیابد و خرید کند؛ البته این یافته نباید این گونه استنباط شود که شرکت‌ها نیازی به بالا بردن سطح دسترسی مشتریان به محصولاتی با بسته‌بندی سبز نداشته و این مشکل مشتری است که این گونه بسته‌بندی‌ها را در بازار پیدا نماید. یافته‌های این بخش از تحقیق (در مورد تعدیل‌گری متغیر قیمت) با یافته تحقیقات بچ‌لارسن (1996) و تاگرسن (1999) مشابهت داشته و با یافته‌های تحقیقات یوکا و یوسیتالو (2008) و لی (2008) متفاوت است.
بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش که در سطح گسترده‌ای در 5 استان کشور صورت گرفت، اقداماتی پیشنهاد می‌شود. اولاً پیشنهاد می‌شود تا در فرآیند اطلاع‌رسانی شرکت‌ها به مشتریان (از طریق بخش روابط عمومی، تبلیغات و ...) تفاوت بسته‌بندی سبز با سایر بسته‌بندی‌ها توضیح داده شود (مثلاً علامتی خاص برای این امر روی بسته‌بندی قرار داده شود) تا بدین ترتیب کسانی که مسئولیت‌پذیری بیشتری نسبت به محیط‌زیست دارند، این مسئله را در خرید خود لحاظ کنند. نکته مهم در این اقدام آن است که شرکت‌ها، مشتریان خود را از نظر میزان مسئولیت‌پذیری بخش‌بندی و به گروه‌های اصلی این پیام را ارسال کنند. این گروه می‌تواند شامل فعالان و اندیشمندان حوزه محیط‌زیست، اعضای سازمان‌‌های مردم نهاد فعال در حوزه‌های محیط‌زیستی و ... باشد. این مسئله، با توجه به نتیجه دیگر تحقیق که در آن بر نقش محرک‌های اجتماعی و قدرت تاثیر‌گذاری آنها بر نگرش مشتریان به بسته‌بندی سبز تاکید شده بود، مطرح شده است.
 دوم آنکه پیشنهاد می‌شود در تبلیغات شرکت‌ها به شدت به مشکلات محیط‌زیست در کشور اشاره (به ویژه با ارایه آمار‌هایی در این زمینه) و بر این نکته تاکید شود که در صورت خرید این گونه بسته‌بندی‌ها تا چه اندازه  از پس‌ماندهای آلاینده در محیط‌زیست کم خواهد شد و چگونه جانداران گوناگون اعم از گیاهان، جانوران و ... از این مسئله منتفع خواهند شد و البته این مسئله چه نفعی برای انسان‌ها (همچون هوای پاک، منابع آبی پاکیزه‌تر و ...) خواهد داشت. این مسئله علاوه بر آگاه نمودن مشتری نسبت به شدت مسایل محیط‌زیستی، اثر‌بخشی ادراکی مشتری از تولید بسته‌بندی سبز را مشخص می‌نماید و نگرش وی را به بسته‌بندی سبز بهبود خواهد بخشید. سوم آنکه دولت می‌تواند با استفاده از رسانه‌های جمعی تحت اختیار خود (و عدم استفاده از روش‌های تحکمی)، علاوه بر آگاهی‌رسانی بیشتر در ارتباط با فواید بسته‌بندی سبز به مشتریان، با ارایه ابزار‌های تشویقی در تولید بسته‌بندی‌های سبز (مثلاً کم کردن درصد اندکی از مالیات و یا ارایه برخی تسهیلات تولید) به شرکت‌ها و مدیران آنها که خود به نوعی مشتری این بازار نیز هستند،
 نگرش آنها را نیز به تولید بسته‌بندی سبز تغییر دهد. از سوی دیگر، دولت می‌تواند با حمایت از گروه‌های محیط‌زیستی که برای تولیدات سبز و به ویژه بسته‌بندی‎‌های سبز کمپین‌‌های متنوعی در رسانه‌های اجتماعی به راه می‌اندازند، بر اثر‌گذاری این گونه محرک‌های اجتماعی بیافزاید و بدین ترتیب نقش فعالانه‌تری در این ارتباط بازی کند. چهارمین پیشنهاد به مسئله قیمت‌گذاری برای کالاها با بسته‌بندی سبز مربوط می‌شودو در این ارتباط به دلیل حساسیت مشتری به افزایش قیمت کالا‌ها در شرایط اقتصادی امروز کشور پیشنهاد می‌شود آستانه تحمل افزایش قیمت برای مشتری در قبال فروش کالا با بسته‌بندی سبز مشخص شود و تا حدی این میزان از سبز بودن در دستور کار شرکت‌ها قرار گیرد که قیمت را به طرز غیر‌منطقی افزایش ندهد. به نظر می‌رسد در صورتی که شرکت‌ها بتوانند از روش افزایش پلکانی قیمت بسته‌بندی (که به صورت پلکانی ویژگی‌های بیشتری از سبز بودن را در خود لحاظ کند) برای محصولات خود استفاده کنند، این مسئله نقش تعدیل‌گری قیمت در رابطه میان نگرش مشتری به بسته‌بندی سبز و خرید آن را بهتر مدیریت می‌کند.
در ارتباط با تحقیقات آینده نیز پیشنهاد می‌شود تا علاوه بر استفاده از روش‌های آزمایشی جهت مقایسه، میزان ترجیح مشتریان در قبال بسته‌بندی‌های سبز و سایر بسته‌بندی‌ها، ویژگی سبز بودن بسته‌بندی و اهمیت آن در کنار سایر ویژگی‌های بسته‌بندی (اعم از زیبایی و دوام) بررسی شود و تاثیر آن در اننتخاب یک بسته‌بندی خاص آزموده شود. از سوی دیگر، پیشنهاد می‌شود با بررسی دقیق‌تر ویژگی‌های بوم‌شناختی و رفتاری مشتریان، شرایط لازم برای خوشه‌بندی مشتریان و تعیین بازار‌های هدف در این حوزه فراهم گردد. پیشنهاد دیگر به محققان آتی آن است که اثر سبز بودن بسته‌بندی در کنار سایر عوامل آمیخته بازاریابی سبز بررسی شود و اولویت و جایگاه آن در خرید مشتری مشخص شود.

منبع: مجله دنیای چاپ

 



بازدیدها : 2245



نظرات کاربران

هنوز هیچ نظری ارسال نشده است


ارسال نظر در مورد این مطلب:

نام شما : *
آدرس ایمیل : *
شماره تماس :
متن نظر : *
تشخیص امنیتی :
 


آگهی های مرتبط با این خبر


تولید کننده دیوایدر، منقسم، مقسم بسته بندی

تولید کننده دیوایدر، منقسم، مقسم بسته بندی


کارتن سازی ایرانیان این مجموعه با کادری ...
دستگاه بسته بندی ذرت با تناژ بالا

دستگاه بسته بندی ذرت با تناژ بالا


دستگاه های بسته بندی ذرت علوفه ای... کاشی ...
برچسب امنیتی

برچسب امنیتی


برچسب امنیتی امروزه بسیاری از کالاهای تقلبی ...
چاپخانه پیمان نو مشهد – صنایع چاپ و بسته بندی  (خراسان رضوی)

چاپخانه پیمان نو مشهد – صنایع چاپ و بسته بندی (خراسان رضوی)


چاپخانه پیمان نو مشهد – صنایع چاپ و بسته بندی ...
چاپ و رایت سی دی

چاپ و رایت سی دی


چاپ و رایت تخصصی سی دی DVD و CD ...
دستگاه بسته بندی شیرینگ تونلی دست دوم (شادمهر)

دستگاه بسته بندی شیرینگ تونلی دست دوم (شادمهر)


دستگاه بسته بندی تونلی در حد نو بسیار ...
تولید پاکت ایستاده زیپ دار و بدون زیپ شرکت فرادید شرق (هایپکس)

تولید پاکت ایستاده زیپ دار و بدون زیپ شرکت فرادید شرق (هایپکس)


یکی از مهمترین نقش هایی که بسته بندی دارد ...
نایلون شیرینگ

نایلون شیرینگ


نایلون شیرینگ تولید و چاپ انواع فیلم ...
تاریخزن اتوماتیک کارتن

تاریخزن اتوماتیک کارتن


تاریخزن اتوماتیک کارتن مدل GSM120 carton printer با نصب این ...
 تاریخزن اتوماتیک لیبل

تاریخزن اتوماتیک لیبل


تاریخزن اتوماتیک لیبل از گشتا صنعت مشهد
کدزن مکانیکی

کدزن مکانیکی


کدزن مکانیکی اتوماتیک مدل GSM-241 K hot code printing machine ...
چاپ با نظارت دقیق ناظر چاپ (اصفهان)

چاپ با نظارت دقیق ناظر چاپ (اصفهان)


دفتر طراحی نگارین (اصفهان) به دست آوردن ...
سفارشات خرید و فروش ماشین آلات صنایع غذایی و بسته بندی

سفارشات خرید و فروش ماشین آلات صنایع غذایی و بسته بندی


تیم مشاورین کلینیک بسته بندی مواد غذایی ایران آماده ارائه ...
طراحی و چاپ و تبلیغات و بسته بندی

طراحی و چاپ و تبلیغات و بسته بندی


انواع خدمات بازاریابی و طراحی و تبلیغات و چاپ و ...
سیل اتوماتیک دوقالب با تزریق گاز مدل GSM-200 SG

سیل اتوماتیک دوقالب با تزریق گاز مدل GSM-200 SG


سیل اتوماتیک دوقالب با تزریق گاز مدل GSM-200 SG Automatic ...
کارتن چسب

کارتن چسب


کارتن چسب زن مهدی کامیار-09124990291-09192053364 تولید ...
چاپخانه پارس ـ بسته بندی

چاپخانه پارس ـ بسته بندی


چاپخانه پارس ـ بسته بندی مدیرمسوول:مسعود اقدم خدمات:تولید ...
چاپخانه ولایت قزوین ـ چاپ و بسته بندی (قزوین)

چاپخانه ولایت قزوین ـ چاپ و بسته بندی (قزوین)


چاپخانه ولایت قزوین ـ چاپ و بسته بندی (قزوین) ...
چاپخانه صنایع بسته بندی نگین حاتم –شرکت (خراسان رضوی)

چاپخانه صنایع بسته بندی نگین حاتم –شرکت (خراسان رضوی)


چاپخانه صنایع بسته بندی نگین حاتم –شرکت (خراسان رضوی) ...
کیسه بسته بندی مخصوص چای

کیسه بسته بندی مخصوص چای


نسل جدید کیسه های بسته بندی کیسه های بسته ...
چاپ و بسته بندی ایرانمهر(مازندران)

چاپ و بسته بندی ایرانمهر(مازندران)


چاپ و بسته بندی ایرانمهر(مازندران) تاسیس: 1371 کد: ...
بسته بندی  گرانولی و پودری

بسته بندی گرانولی و پودری


شرکت شیوا مجهز به دستگاه بسته بندی تمام اتوماتیک با ...
 دستگاه تاریخزن پرسرعت

دستگاه تاریخزن پرسرعت


دستگاه تاریخزن پرسرعت مدل GSM-200I Friction type code printing
صنایع بسته بندی کارتن پلاست

صنایع بسته بندی کارتن پلاست


شرکت کارتن پلاست با بهره برداری از بزرگترین کارخانه تولید ...
دستگاه چسب زن اتوماتیک مدل GSM-5050

دستگاه چسب زن اتوماتیک مدل GSM-5050


دستگاه چسب زن اتوماتیک مدل GSM-5050 Automatic carton folder and ...
هلیوگراور ، فلکسو ، افست

هلیوگراور ، فلکسو ، افست


هلیوگراور ، فلکسو ، افست * طراحی و چاپ ...
تاریخزن حرارتی دستی

تاریخزن حرارتی دستی


تاریخزن حرارتی دستی مدل GSM-241S Manual colored tape coding machines
دستگاه بسته بندی نان

دستگاه بسته بندی نان


سرعت بسته بندی نان با دستگاه بسته بندی دلفین 300 ...
شرکت تبلیغاتی رنگ و هنر

شرکت تبلیغاتی رنگ و هنر


شرکت تبلیغاتی رنگ و هنر با بیش از 7 ...
بسته بندی قطعه ای(پیلوپک)

بسته بندی قطعه ای(پیلوپک)


دستگاه بسته بندي تک قطعه اي اين دستگاه ...
دستگاه سیل القایی قابل استفاده در صنعت بسته بندی

دستگاه سیل القایی قابل استفاده در صنعت بسته بندی


قابل توجه تولیدکنندگان در صنعتهای بسته بندی مواد غذایی ...
دستگاه بسته بندی نمک کریستال

دستگاه بسته بندی نمک کریستال


شرکت صنایع بسته بندی شادمهر در ...
شرینک پک کابینی

شرینک پک کابینی


شرینک پک کابینی مدل GSM-4553 Shrink packing machine (cabin) :
جهاندوست ـ چاپ و بسته بندی

جهاندوست ـ چاپ و بسته بندی


جهاندوست ـ چاپ و بسته بندی مدیرمسوول:فرهاد یوفی عسگریان
طراحی لوگو

طراحی لوگو


برای اجرای یک پروژه تبليغاتي موفق، داشتن مشاورانی آگاه به ...
چاپخانه نفیس ـ لمینیت و بسته بندی(اصفهان)

چاپخانه نفیس ـ لمینیت و بسته بندی(اصفهان)


چاپخانه نفیس ـ لمینیت و بسته بندی(اصفهان) تاسیس: ...
قیمت فروش دستگاه لیزری حک و برش

قیمت فروش دستگاه لیزری حک و برش


دستگاه برش و حکاکی لیزری فروش نقد واقساط لیزر حک ...
نایلکس فروشگاهی

نایلکس فروشگاهی


تولید و چاپ انواع فیلم های چند لایه پلی اتیلن،نایلون ...
حك و برش لیزری بر روی انواع متریال

حك و برش لیزری بر روی انواع متریال


طراحی آتلیه مجهز طراحی با استفاده از ...
بسته بندی باری نو (گلستان)

بسته بندی باری نو (گلستان)


بسته بندی باری نو (گلستان) تاسیس: 1384 فریده ...
شبرنگ شب نما
اپسون

دنیای چاپ بنر
طراحی وب سایت : دیاسافت
قدرت گرفته از DiasoftCMS 3.1 2015