فروشگاه تخصصی چاپ و تبلیغات
Avatar   خوش آمدید کاربرمهمان
ورود | ثبت نام
امروز : جمعه 29 تير 1397
 
وب سایت تخصصی نیازمندی های صنعت چاپ و تبلیغات
گیفتو
آلتون پرتو
راه کارهایی برای ارسال اس ام اس تبلیغاتی

راه کارهایی برای ارسال اس ام اس تبلیغاتی

بازاریابی پیامکی بر اساس ارسال پیام های کوتاه روی گوشی های موبایل مشتریان است. باید بدانیم طبق پیش بینی ها تا سال 2020، 90 درصد مردم جهان گوشی ...


» 11 نکته طلایی برای ایمیل مارکتینگ موفق

» مدل‌ AIDAS در تبلیغات چیست؟

» جدید ترین و زیبا ترین فونت های فارسی

ساخت تیزر تبلیغاتی
مقالات تخصصی تبلیغات و چاپ
نوین تاک
دنیای چاپ
چاپ نقش الماس
  مقالات آموزشی
در مورد بازاریابی چاپی چه می‌دانید؟
اصول بازاریابی و خرید
شرکت آلمانی برای عراقی‌ها کارت هویت تولید می‌کند
atmospherics یعنی چه؟
علت اشکال سابتانک در دستگاه فلکس و بنر
روش‌های موفق بازاریابی در شرکت های کوچک
تاثیر هدایای تبلیغاتی در جذب مشتری
ویترای یا هنر نقاشی بر روی شیشه
اجزاء نورسنج ها
اگر بازاریابی تلفنی انجام می دهید حتما بخوانید
نمایشگاهی از ماشینهای هایدلبرگ
Advisor یعنی چه ؟
از بین بردن بوی امونیاک در ورنی ابشور
کثیف شدن و به هم چسبیدن کاغذ بعد از چاپ
لیست قیمت انواع کارت ویزیت 26 آبان 95
کالیبره بودن مانیتور یعنی چه ؟
واجد شرایط انسانی ساختن برندها – متضمن چیست؟
60 نکته طلایی برای گرافیست شدن
آنچه برای طراحی بنرهای سایز کوچک باید بدانید
انتخاب رنگ مناسب و هویت حرفه ای روانشناسی رنگ ها
راهکارهایی کاربردی و مفید برای توسعه برند از طریق شبکه های اجتماعی
طراحی مینیمالیستی چیست؟
HPسریع ترین چاپگر رومیزی جهان را به بازار عرضه می کند
ABC analysis چیست؟
لیست قیمت انواع کاغذ و مقوا مرداد ماه 94
خطای فیبر نوری در دستگاه چاپ فلکس و بنر
۵ دلیل مهم برای استفاده از هدایای تبلیغاتی
مهمترین عامل در طراحی بنرهای متحرک چیست؟
پرینتر جیبی قابل حمل
خمير سازي مکانيکي چيست؟(جهت ساخت کاغذ)
 صفحه نخست / نقش گرافیک در روابط عمومی و تبلیغات



 
نقش گرافیک در روابط عمومی و تبلیغات

نقش گرافیک در روابط عمومی و تبلیغات


«گرافیک» به مثابه یک ابزار نیرومند در انتقال مفاهیم تبلیغاتی به وفور و به دفعات بی شمار مورد استفاده نیروهای «روابط عمومی» و «تبلیغات» قرار می گیرد زیرا که «طراحی، فعالیتی است برای حل مشکل، وسیله ای برای روشن ساختن معنا، ترکیب معناهای مختلف و دراماتیزه کردن هرکلمه، هر تصویر، هر فرآورده و هر رویداد».


هنر گرافیک را دوبال به پرواز در می آورد. به عبارتی، این هنر با برخورداری توامان از دو وجه بارز خود رسالتش را به انجام می رساند:

۱ ) وجه هنری  

 ۲) وجه رسانه ای  

یک پیام تبلیغاتی که محصول مکالمات، اندیشه ها و ملاحظات متعددی است بر دو بال «رسانه ای» و «هنری» گرافیک سوار شده و به سوی هدف ارسال می شود.


اما گرافیک به طور کلی سه گونه مختلف دارد:

۱ ) گرافیک هنری Graphic Art

۲ ) طراحی گرافیک Graphic Design یا گرافیک تبلیغاتی  

۳ ) گرافیک خبری News Graphic


«گرافیک خبری» شامل دو حوزه متفاوت است:

۱ ) رسانه های چاپی  

۲ ) رسانه های تلویزیونی


غالبا اصطلاح Graphic Design به دو گونه گرافیک «تبلیغاتی» و «خبری» اطلاق می شود.


بسته به نوع «پیام» از قابلیت های لایتناهی گرافیک می توان بهره برداری کرد. برای مثال، پدیده های فرهنگی از قبیل برگزاری یک جشنواره سینمایی، فستیوال موسیقی، یک جشنواره مطبوعاتی یا نمایشگاه کتاب، اکران یک «تئاتر» یا برپایی یک نمایشگاه نقاشی را از طریق گرافیک هنری یا «گرافیک آرت» تبدیل به پیام کرده و به مخاطبان ارسال می کنند. در ساز و کارهای یک اثر گرافیکی که جنبه های هنرمندانه یا Artistic در آن غالب است، زیبایی و قواعد استتیک نقش نخست را دارد یعنی همه عناصر طرح در استخدام زیبایی هستند.


به بیان روشن تر همه چیز به گونه ای در کار می آید که نه فقط نگاه مخاطب را بلکه دل او را برباید اما در گرافیک تبلیغاتی با اینکه زیبایی نیز از ارکان اثر به حساب می آید، لذا همه چیز به گونه ای است که نگاه مخاطب را بتوان تصرف کرد. ترفندها و جذابیت های رنگ و صوت وحرکت آنچنان در کار می شوند که تو گمان کنی دل باخته ای در حالی که نگاهت را افسون کرده اند. در گرافیک تبلیغاتی ممکن است یک «همبرگر» یا «نوشیدنی» آنچنان به طرز غلوآمیزی کمپوزیسیون را تحت الشعاع خود قرار دهد که به چشم بیننده فرو رود، تا به هر طریق ممکن گردن او را چرخانده و به سمت خود متمایل کند. یک اثر گرافیک تبلیغاتی، به محض توفیق در جلب نگاه مخاطب رسالت رسانه ای خود را به سرانجام رسانده و لزومی ندارد که این وظیفه را الزاما با به کارگیری همه قواعد استتیک انجام دهد.


«گرافیک» به مثابه یک ابزار نیرومند در انتقال مفاهیم تبلیغاتی به وفور و به دفعات بی شمار مورد استفاده نیروهای «روابط عمومی» و «تبلیغات» قرار می گیرد زیرا که طراحی، فعالیتی است برای حل مشکل، وسیله ای برای روشن ساختن معنا، ترکیب معناهای مختلف و دراماتیزه کردن هرکلمه، هر تصویر، هر فرآورده و هر رویداد. «طراحی گرافیک» بیش از عرصه های «کاربردی» دیگر (معماری یا طراحی صنعتی) در معرض داوری های گوناگون قرار دارد. از این روست که باید به تعریف درست آنچه بر زبان می رانیم، آگاه باشیم. هنگامی که به «گرافیک هنری» اشاره می کنیم باید بدانیم که اینگونه از بیان گرافیکی، حاصل عرقریزان روح هنرمند بوده و در بسیاری مواقع آن را «گرافیک مولف» نیز می نامند. عرقریزان روح برای ثبت علایم و ترسیم تصاویری بدیع. برای اینکه روح زمانه را در قالب رنگ ها و خط ها متجلی کند.


«گرافیک هنری» با ارتقای سطح سلیقه عمومی، رسالت شاق و شورانگیز پروژه «سلیقه سازی» را نیز بر دوش می کشد.«گرافیک تبلیغاتی» اما از سلیقه عمومی تبعیت می کند. اولین نشانه از سطح سلیقه عمومی را می توان در سلایق محدود طیف متنوع «مدیران» جست وجو کرد. در چانه زنی های حرفه ای، هرگاه که سلیقه گرافیست غالب می شود، فرصتی دست می دهد تا او در دل یک کار تبلیغاتی، به سلیقه مخاطبان تلنگری هوشیارانه بزند اما دشواری در حیطه تبلیغات برای گرافیست ها از آنجا ناشی می شود که «مدیران» یا «سفارش دهندگان» اکثرا خود را شاهین ترازوی ذائقه و سلیقه عام می پندارند. در گرافیک تبلیغاتی و خبری، معمولا «مواد غیرگرافیکی» در کار موثر واقع می شوند. تمرکز بر این مواد غیرگرافیکی و تفکیک آنها از گرافیک تبلیغاتی، امری است که تبلیغات و گرافیک ما سخت به آن نیازمند است تا به ظرفیت پذیرش، قدرت بیان و معادل یابی بصری که در ذات هنر گرافیک نهفته و در ضمن ناشی از ذهن خلاق هنرمندانه است، بیشتر آگاه شویم.


«مواد غیرگرافیکی» شامل تمامی معانی و مفاهیم مجازی، صنعتی، اقتصادی، ملاحظات حقوقی، عرفی و فرهنگی است. گاهی قرائت یک شرح سفارش از فلان اداره دولتی یا شرکت نیمه دولتی و... به عنوان بهترین سند از سطح سلیقه مدیران قابل تامل است. بسیار دیده ایم که طی بخشنامه یا فراخوانی خطاب به تمامی علاقه مندان و طراحان گرافیک از آنها دعوت به عمل آمده تا با رعایت یک سلسله بایدها و نبایدها و با عنایت به بافت جغرافیایی، ساخت صنعتی، پس زمینه های معدنی، مجاورت با کویر، کوه یا دریا، رنگ وبوی ایرانی، پرهیز از آلودگی محیط زیست و دوری از سایر آلاینده ها و با لحاظ جوان بودن کشور و تبلیغات دشمن و پیشگیری از هجوم فرهنگی و... از نمادهایی که در بردارنده همه موارد ذکر شده باشد و در عین حال نگاهی نیز به روح سازندگی و شایسته سالاری نیز در «نشانه» موردنظر ملحوظ باشد. به نفرات اول تا سوم جوایز نفیس و از ۱۰ نفر از برگزیدگان نیز تقدیر به عمل می آید. علاقه مندان می توانند از فلان تاریخ آثار خود را به صندوق پستی شرکت ارسال کنند.


دخالت و رعایت «مواد غیرگرافیکی» جزو لاینفک گرافیک تبلیغاتی است. مواد غیرگرافیکی نه از اقتضائات هنر گرافیک که از ضروریات «سفارش» محسوب می شود اما وقتی که تعدد و تنوع و تناقض و تکثر «مواد غیرگرافیکی» سر به جاهایی می کشاند که به یک امر مانعه الجمع تبدیل می شود، تکلیف آن گرافیک موهومی که قادر است پاسخگوی چنین سفارشی باشد از پیش روشن است. «شرح سفارش»، «محدودیت زمان» و «محدودیت رنگ» از جمله واضح ترین موارد غیرگرافیکی هستند که بر گرافیک تبلیغاتی مترتب می شوند اما «شرح سفارش» به تنهایی افشاکننده انسجام فکری، ادراک ذهنی و علم مدیریتی و شناخت رسانه ای مجموعه ای است که باید یک «نشانه»، «پوستر» یا «بروشور» را به یک گرافیست سفارش دهد. تا اینجا هنوز فرآیند کار به «گره» و «دست انداز» دچار نشده است.


دشواری از جایی شروع می شود که طراح نگونبخت بخواهد با انواع لطایف الحیل سفارش مربوطه را تبدیل به عناصر گرافیکی کرده و در قالب مثلا یک «نشانه» یا «پوستر» به مشتری تحویل دهد. سیل بنیان کن انواع نکته سنجی ها و توقعات سفارش دهنده بر شرح سفارش قبلی افزوده شده و منجر به شکل گیری چیزی می شود که هرچه باشد، اما دیگر «گرافیک» نیست. اگر هر اثر گرافیکی تنها یک ماموریت به عهده داشته باشد و آن ماموریت یک ماموریت ارتباطی باشد، در اینجا جریان «ارتباط» دچار پارازیت های بصری و لکنت مفهومی است.


شکل دیگری از مناسبات حرفه ای نیز رایج است و آن مثلثی ساخته شده از:

۱ ) مشتری،  

۲ ) شرکت تبلیغاتی یا افراد بازاریاب و  

۳ ) آتلیه طراحی یا شخص گرافیست است. در چنین حالتی بسیار دیده شده است که میانجی میان مشتری و گرافیست یعنی شرکت تبلیغاتی به مشتری اعلام می کند که طراحی مجانی است! به این طریق، گرافیک را به صورت یک امر بی اهمیت جلوه می دهند. گویی گرافیست موجودی تحت امر تبلیغاتچی است. بازار سیاه «تبلیغات» و «گرافیک تبلیغاتی» ایران در شرایطی نیست که بتوان طرف یکی از جریانات را گرفت و مثلا از گرافیست ها در مقابل تبلیغاتچی ها یا عناصر موسوم به «روابط عمومی» دفاع کرد.


اگر جریان روابط عمومی و تبلیغات ما یک جریان تعریف نشده و بررسی مشکلات و ابتلائات مشمئز کننده آن به یک «منطقه ممنوعه» تبدیل شده است، گرافیک ما هم غالبا یک هنر دریوزه بوده و توسط تعدادی«user» که با یک یا دو نرم افزار آشنا هستند و با عاریت گرفتن از انواع منابع خارجی گرافیک و مونتاژ حیله گرانه آنها به «شغل سیاه» خود که عنوان پرطمطراق گرافیک را نیز یدک می کشند، ادامه دهند.


آن «مشتری» و این «روابط عمومی و تبلیغات»، شایسته چنین گرافیست های دریوزه و سارقی هستند که قائل به کوچک ترین ضوابط اخلاق حرفه ای نیستند. جالب اینجاست که عناصر زیرکی که در بحران اشتغال موجود با علم به بیسوادی خود و عدم برخورداری از تخصص در حوزه های رسانه ای، مارکتینگ و جامعه شناسی، صرفا با رانت های سیاسی، لفظ قلم و تعارفات فریبنده خود را به عنوان کارشناس بازاریابی، متخصص روابط عمومی و آشنا با علم تبلیغات جا انداخته و برحسب اتفاق با نیروهای غیرمتخصص گرافیک یعنی همان هایی که با دریوزگی و آشنایی با یکی دو نرم افزار به کپی برداری و سرقت گرافیکی مشغولند؛ بهتر جوش می خورند. این متخصصان روابط عمومی و تبلیغات، شایسته همین به اصطلاح گرافیست های دریوزه و سارق مسلک هستند.

منبع: روزنامه تهران امروز



بازدیدها : 3074



نظرات کاربران

هنوز هیچ نظری ارسال نشده است


ارسال نظر در مورد این مطلب:

نام شما : *
آدرس ایمیل : *
شماره تماس :
متن نظر : *
تشخیص امنیتی :
 


آگهی های مرتبط با این خبر


طراحی و اجرای انواع بسته بندی محصولات

طراحی و اجرای انواع بسته بندی محصولات


شرکت بین المللی بعد چهارم برای اجرای ...
طراحی گرافیک ، چاپ ، سازه نمایشگاه ، طراحی

طراحی گرافیک ، چاپ ، سازه نمایشگاه ، طراحی


طراحی گرافیک ، چاپ افست و دیجیتال ، سازه های ...
سایت فروش طرح لایه باز و آموزش طراحی (طرح PSD فقط 1000 تومان)

سایت فروش طرح لایه باز و آموزش طراحی (طرح PSD فقط 1000 تومان)


سایت آی آر طرح مخصوص فروش طرح های لایه باز ...
طراحی گرافیک

طراحی گرافیک


طراحی گرافیک : اوراق ادری آرم و ...
آتلیه طراحی گرافیک

آتلیه طراحی گرافیک


تبلیغات نگاهی ضروری در عصر حاظر میباشد. با پیشرفت تكنولوژی ...
چاپخانه میرنگار ـ مجتمع طراحی گرافیک و چاپ(اصفهان)

چاپخانه میرنگار ـ مجتمع طراحی گرافیک و چاپ(اصفهان)


چاپخانه میرنگار ـ مجتمع طراحی گرافیک و چاپ(اصفهان) تاسیس: ...
مجلات خارجی گرافیک 2D - 3D

مجلات خارجی گرافیک 2D - 3D


با سلام عرضه شده در اولین فروشگاه ...
خدمات طراحی گرافیک و تبليغات

خدمات طراحی گرافیک و تبليغات


آسمان هشتم - ارائه دهنده خدمات طراحی گرافیک و تبليغات
مرکز حرفه ای طراحی گرافیک و چاپ

مرکز حرفه ای طراحی گرافیک و چاپ


شرکت رایا گرافیک با پشتوانه تجربه ای مستمر ، بالغ ...
طراحی سایت

طراحی سایت


طراحی وب سایت طرح وب به قالب ...
طراحی گرافیک و چاپ بروشور و کاتالوگ

طراحی گرافیک و چاپ بروشور و کاتالوگ


طراحی گرافیک و چاپ بروشور و کاتالوگ بایانگاه عضو ...
طراحی گرافیک

طراحی گرافیک


شرکت تبلیغاتی ادریس با علم و درک اهمیت بسیار زیاد ...
طراحی گرافیک بسته بندی محصولات

طراحی گرافیک بسته بندی محصولات


طراحان آفتاب با بیش از 12 سال سابقه کار مفید ...
استودیو تبلیغات لیکو

استودیو تبلیغات لیکو


طراحی و برنامه‌ریزی تبلیغات طراحی گرافیک ...
آزانس تبلیغات بازاریابی و برندینگ آوانگار

آزانس تبلیغات بازاریابی و برندینگ آوانگار


مشاوره تبلیغات، بازاریابی، برندینگ ، کمپین، بازاریابی دیجیتال، تبلیغات محیطی، ...
خدمات آنلاین طراحی گرافیک و چاپ

خدمات آنلاین طراحی گرافیک و چاپ


شما می توانید فقط با تماس تلفنی یا ایمیل و ...
سری کامل نرم افزارهای Photoshop ME - Adobe CS5

سری کامل نرم افزارهای Photoshop ME - Adobe CS5


سری کامل نرم افزارهای Photoshop ME - Adobe CS5 با ...
انجام پروژه های حرفه ای طراحی گرافیک، تبلیغات، چاپ در اردبیل

انجام پروژه های حرفه ای طراحی گرافیک، تبلیغات، چاپ در اردبیل


فرهاد عباسپور نمین / لیسانس ارتباط تصویری(شاخه طراحی گرافیک) / ...
طراحی گرافیک - عکاسی صنعتی - فیلم صنعتی

طراحی گرافیک - عکاسی صنعتی - فیلم صنعتی


استودیو هنر امروز - طراحی گرافیک توسط ...
چاپ کارت اعتباری

چاپ کارت اعتباری


چاپ افرنگ مرکز تخصصی چاپ کارت اسکرچ و انواع ...
خدمات طراحی سایت، طراحی گرافیک و پیام کوتاه

خدمات طراحی سایت، طراحی گرافیک و پیام کوتاه


شرکت نسیم سامانه صباح (با مسئولیت محدود) در سال ...
مشاوره ، ایده پردازی ، تبلیغات خلاق - طراحی گرافیک

مشاوره ، ایده پردازی ، تبلیغات خلاق - طراحی گرافیک


موسسه ایده پرداز اسب سفید ارائه راهکارهای خلاق
 جویای کارطراحی گرافیک

جویای کارطراحی گرافیک


دانشجوی رشته طرحی چاپ اشنایی کامل به فتوشاپ کرل و ...
فروش ابزار های کاربردی طراحی گرافیک در یک پکیج

فروش ابزار های کاربردی طراحی گرافیک در یک پکیج


فروش ابزار های کاربردی طراحی گرافیک در یک پکیج قیمت ...
طراحی گرافیک / تصویرسازی / مشاوره تبلیغاتی / اجرای پروژه های تبلیغاتی / چاپ و آموزش

طراحی گرافیک / تصویرسازی / مشاوره تبلیغاتی / اجرای پروژه های تبلیغاتی / چاپ و آموزش


تبلیغات هزینه نیست پس انداز است، درست هزینه کنید تا ...
طراحی و چاپ کاتالوگ

طراحی و چاپ کاتالوگ


عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران خدمات ...
نرم افزارفتوشاپ 12 Photoshop ME Adobe - با قابلیت تایپ فارسی

نرم افزارفتوشاپ 12 Photoshop ME Adobe - با قابلیت تایپ فارسی


با سلام عرضه شده در اولین ...
آموزش طراحی گرافیک رایانه ای و طراحی وب سایت

آموزش طراحی گرافیک رایانه ای و طراحی وب سایت


از طراحی گرافیک رایانه ای و طراحی وب سایت،کامپیوتر، شبکه، ...
آتلیه طراحی گرافیک و چاپ بایانگاه

آتلیه طراحی گرافیک و چاپ بایانگاه


تبلیغات نگاهی ضروری در عصر حاظر میباشد. با پیشرفت تکنولوژی ...
طراحی گرافیک ( کیانوش بهرامی)

طراحی گرافیک ( کیانوش بهرامی)


طراحی گرافیک ( کیانوش بهرامی) همکاری با ...
چاپ کارت اسکرچ دار

چاپ کارت اسکرچ دار


چاپ افرنگ مرکز تخصصی چاپ کارت اسکرچ و انواع خدمات ...
استدیو طراحی گرافیک سان

استدیو طراحی گرافیک سان


استدیو طراحی گرافیک سان کانون طراحی سان با ...
تعرفه قیمت های طراحی و گرافیک

تعرفه قیمت های طراحی و گرافیک


تعرفه طراحی گرافیک در لمون دیزاین ...
چاپ روی اجسام سخت

چاپ روی اجسام سخت


توانایی چاپ رنگی بر روی انواع اجسام، با جنسیت‌های متفاوت، ...
طرح آماده PSD عاشورا و ایام محرم با کیفیت چاپ مختص طراحی گرافیک و چاپ در ابعاد بزرگ

طرح آماده PSD عاشورا و ایام محرم با کیفیت چاپ مختص طراحی گرافیک و چاپ در ابعاد بزرگ


با سلام عرضه شده در اولین فروشگاه ...
انجام خدمات طراحی گرافیک

انجام خدمات طراحی گرافیک


طراحی و چاپ بروشور . کاتالوگ .ست اداری، فولدر با ...
طراحی گرافیک در شیراز

طراحی گرافیک در شیراز


مشاوره - طراحی - چاپ طراحی گرافیک ...
چاپ کارت شارژ

چاپ کارت شارژ


چاپ افرنگ مرکز تخصصی چاپ کارت اسکرچ و انواع ...
مرکز تخصصی طراحی گرافیک

مرکز تخصصی طراحی گرافیک


ارائه دهنده خدمات طراحی گرافیک از قبیل طراحی ...
مشاوره و طراحی گرافیک حرفه ای

مشاوره و طراحی گرافیک حرفه ای


:: طراحی گرافیک :: تخصص و حرفه ...
اپسون
شبرنگ شب نما

دنیای چاپ بنر
طراحی وب سایت : دیاسافت
قدرت گرفته از DiasoftCMS 3.1 2015