فروشگاه تخصصی چاپ و تبلیغات
Avatar   خوش آمدید کاربرمهمان
ورود | ثبت نام
امروز : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1397
 
وب سایت تخصصی نیازمندی های صنعت چاپ و تبلیغات
گیفتو
آلتون پرتو
راه کارهایی برای ارسال اس ام اس تبلیغاتی

راه کارهایی برای ارسال اس ام اس تبلیغاتی

بازاریابی پیامکی بر اساس ارسال پیام های کوتاه روی گوشی های موبایل مشتریان است. باید بدانیم طبق پیش بینی ها تا سال 2020، 90 درصد مردم جهان گوشی ...


» 11 نکته طلایی برای ایمیل مارکتینگ موفق

» مدل‌ AIDAS در تبلیغات چیست؟

» جدید ترین و زیبا ترین فونت های فارسی

ساخت تیزر تبلیغاتی
نیان استند
دنیای چاپ
چاپیروس
مقالات تخصصی تبلیغات و چاپ
فول کالر اینکز
چاپ نقش الماس
نوین تاک
  مقالات آموزشی
قیمت کارت ویزیت انیمیشنی یا 3 بعدی +مدل
ABC inventory classification چیست؟
قیمت انواع بنر خام ، فلکس ، وینیل ، مش
آشنایی با مراحل ساخت و اجرای یک برنامه تبلیغاتی
جشنواره جوایزطلایی پرشین نوین پرچم اول دی آغاز می‌شود
آیا ما باید به سئو فکر کنیم؟
مجموعه ˝قاشق‌ها˝ را تنها برای یک شب در گالری اعتماد
شاتر و کارایی آن
سمینار دی جی گرافیکس،معرفی فن آوری های جدید دایکات
آشنایی با ماشین آلات کاغذ
نکته هایی درباره گرافیک بسته‌بندی
آنالیز چیست و چه تاثیری روی وب‌سایت می‌گذارد?
راه هایی ساده برای بهینه سازی وبسایت خود جهت بالا بردن موقعیت فروش
نمایشگاه انفرادی تصویر سازی در فرهنگسرای ابن سینا
وقتی رل بازکن دستگاه چاپ و فلکس و بنر به موقع عمل نمی کند
هولوگرام چیست و چه کاربردهایی دارد؟
تاریخچه بسته بندی کاغذی و مقوایی
چرا باید چاپخانه ها مجهز به چاه ارت و استابلایزر باشد؟
آیا می خواهید تصویر ذهنی از کسب و کارتان را باز طراحی مجدد کنید؟
درباره خط ثلث ونسخ
با این روش‌ها ترافیک سایت خود را بالا ببرید
فریب موتورهای جستجو و ارتقاء رتبه سایت کارگشا نیست
با مهمترین الگوریتم های گوگل آشنا شوید
تولید با حمایت عملی جان می‌گیرد؛ نه با شعار
به دستور معاون فرهنگی ارشاد فعالیت سه چاپخانه به حالت تعلیق در آمد
نقش نوار كنترل رنگ در لبه فيلم و پليت
آموزش ویدیویی طراحی یک لوگوی حرفه ای با نرم افزار corel Draw
برگزاری اولین همایش تخصصی طراحی واکنش‌گرا
چگونه در تبلیغاتمان ایجاد جذابیت کنیم
چرا مشتریان خریدشان را تمام نمی‌کنند؟
 صفحه نخست / نقش گرافیک در روابط عمومی و تبلیغات



 
نقش گرافیک در روابط عمومی و تبلیغات

نقش گرافیک در روابط عمومی و تبلیغات


«گرافیک» به مثابه یک ابزار نیرومند در انتقال مفاهیم تبلیغاتی به وفور و به دفعات بی شمار مورد استفاده نیروهای «روابط عمومی» و «تبلیغات» قرار می گیرد زیرا که «طراحی، فعالیتی است برای حل مشکل، وسیله ای برای روشن ساختن معنا، ترکیب معناهای مختلف و دراماتیزه کردن هرکلمه، هر تصویر، هر فرآورده و هر رویداد».


هنر گرافیک را دوبال به پرواز در می آورد. به عبارتی، این هنر با برخورداری توامان از دو وجه بارز خود رسالتش را به انجام می رساند:

۱ ) وجه هنری  

 ۲) وجه رسانه ای  

یک پیام تبلیغاتی که محصول مکالمات، اندیشه ها و ملاحظات متعددی است بر دو بال «رسانه ای» و «هنری» گرافیک سوار شده و به سوی هدف ارسال می شود.


اما گرافیک به طور کلی سه گونه مختلف دارد:

۱ ) گرافیک هنری Graphic Art

۲ ) طراحی گرافیک Graphic Design یا گرافیک تبلیغاتی  

۳ ) گرافیک خبری News Graphic


«گرافیک خبری» شامل دو حوزه متفاوت است:

۱ ) رسانه های چاپی  

۲ ) رسانه های تلویزیونی


غالبا اصطلاح Graphic Design به دو گونه گرافیک «تبلیغاتی» و «خبری» اطلاق می شود.


بسته به نوع «پیام» از قابلیت های لایتناهی گرافیک می توان بهره برداری کرد. برای مثال، پدیده های فرهنگی از قبیل برگزاری یک جشنواره سینمایی، فستیوال موسیقی، یک جشنواره مطبوعاتی یا نمایشگاه کتاب، اکران یک «تئاتر» یا برپایی یک نمایشگاه نقاشی را از طریق گرافیک هنری یا «گرافیک آرت» تبدیل به پیام کرده و به مخاطبان ارسال می کنند. در ساز و کارهای یک اثر گرافیکی که جنبه های هنرمندانه یا Artistic در آن غالب است، زیبایی و قواعد استتیک نقش نخست را دارد یعنی همه عناصر طرح در استخدام زیبایی هستند.


به بیان روشن تر همه چیز به گونه ای در کار می آید که نه فقط نگاه مخاطب را بلکه دل او را برباید اما در گرافیک تبلیغاتی با اینکه زیبایی نیز از ارکان اثر به حساب می آید، لذا همه چیز به گونه ای است که نگاه مخاطب را بتوان تصرف کرد. ترفندها و جذابیت های رنگ و صوت وحرکت آنچنان در کار می شوند که تو گمان کنی دل باخته ای در حالی که نگاهت را افسون کرده اند. در گرافیک تبلیغاتی ممکن است یک «همبرگر» یا «نوشیدنی» آنچنان به طرز غلوآمیزی کمپوزیسیون را تحت الشعاع خود قرار دهد که به چشم بیننده فرو رود، تا به هر طریق ممکن گردن او را چرخانده و به سمت خود متمایل کند. یک اثر گرافیک تبلیغاتی، به محض توفیق در جلب نگاه مخاطب رسالت رسانه ای خود را به سرانجام رسانده و لزومی ندارد که این وظیفه را الزاما با به کارگیری همه قواعد استتیک انجام دهد.


«گرافیک» به مثابه یک ابزار نیرومند در انتقال مفاهیم تبلیغاتی به وفور و به دفعات بی شمار مورد استفاده نیروهای «روابط عمومی» و «تبلیغات» قرار می گیرد زیرا که طراحی، فعالیتی است برای حل مشکل، وسیله ای برای روشن ساختن معنا، ترکیب معناهای مختلف و دراماتیزه کردن هرکلمه، هر تصویر، هر فرآورده و هر رویداد. «طراحی گرافیک» بیش از عرصه های «کاربردی» دیگر (معماری یا طراحی صنعتی) در معرض داوری های گوناگون قرار دارد. از این روست که باید به تعریف درست آنچه بر زبان می رانیم، آگاه باشیم. هنگامی که به «گرافیک هنری» اشاره می کنیم باید بدانیم که اینگونه از بیان گرافیکی، حاصل عرقریزان روح هنرمند بوده و در بسیاری مواقع آن را «گرافیک مولف» نیز می نامند. عرقریزان روح برای ثبت علایم و ترسیم تصاویری بدیع. برای اینکه روح زمانه را در قالب رنگ ها و خط ها متجلی کند.


«گرافیک هنری» با ارتقای سطح سلیقه عمومی، رسالت شاق و شورانگیز پروژه «سلیقه سازی» را نیز بر دوش می کشد.«گرافیک تبلیغاتی» اما از سلیقه عمومی تبعیت می کند. اولین نشانه از سطح سلیقه عمومی را می توان در سلایق محدود طیف متنوع «مدیران» جست وجو کرد. در چانه زنی های حرفه ای، هرگاه که سلیقه گرافیست غالب می شود، فرصتی دست می دهد تا او در دل یک کار تبلیغاتی، به سلیقه مخاطبان تلنگری هوشیارانه بزند اما دشواری در حیطه تبلیغات برای گرافیست ها از آنجا ناشی می شود که «مدیران» یا «سفارش دهندگان» اکثرا خود را شاهین ترازوی ذائقه و سلیقه عام می پندارند. در گرافیک تبلیغاتی و خبری، معمولا «مواد غیرگرافیکی» در کار موثر واقع می شوند. تمرکز بر این مواد غیرگرافیکی و تفکیک آنها از گرافیک تبلیغاتی، امری است که تبلیغات و گرافیک ما سخت به آن نیازمند است تا به ظرفیت پذیرش، قدرت بیان و معادل یابی بصری که در ذات هنر گرافیک نهفته و در ضمن ناشی از ذهن خلاق هنرمندانه است، بیشتر آگاه شویم.


«مواد غیرگرافیکی» شامل تمامی معانی و مفاهیم مجازی، صنعتی، اقتصادی، ملاحظات حقوقی، عرفی و فرهنگی است. گاهی قرائت یک شرح سفارش از فلان اداره دولتی یا شرکت نیمه دولتی و... به عنوان بهترین سند از سطح سلیقه مدیران قابل تامل است. بسیار دیده ایم که طی بخشنامه یا فراخوانی خطاب به تمامی علاقه مندان و طراحان گرافیک از آنها دعوت به عمل آمده تا با رعایت یک سلسله بایدها و نبایدها و با عنایت به بافت جغرافیایی، ساخت صنعتی، پس زمینه های معدنی، مجاورت با کویر، کوه یا دریا، رنگ وبوی ایرانی، پرهیز از آلودگی محیط زیست و دوری از سایر آلاینده ها و با لحاظ جوان بودن کشور و تبلیغات دشمن و پیشگیری از هجوم فرهنگی و... از نمادهایی که در بردارنده همه موارد ذکر شده باشد و در عین حال نگاهی نیز به روح سازندگی و شایسته سالاری نیز در «نشانه» موردنظر ملحوظ باشد. به نفرات اول تا سوم جوایز نفیس و از ۱۰ نفر از برگزیدگان نیز تقدیر به عمل می آید. علاقه مندان می توانند از فلان تاریخ آثار خود را به صندوق پستی شرکت ارسال کنند.


دخالت و رعایت «مواد غیرگرافیکی» جزو لاینفک گرافیک تبلیغاتی است. مواد غیرگرافیکی نه از اقتضائات هنر گرافیک که از ضروریات «سفارش» محسوب می شود اما وقتی که تعدد و تنوع و تناقض و تکثر «مواد غیرگرافیکی» سر به جاهایی می کشاند که به یک امر مانعه الجمع تبدیل می شود، تکلیف آن گرافیک موهومی که قادر است پاسخگوی چنین سفارشی باشد از پیش روشن است. «شرح سفارش»، «محدودیت زمان» و «محدودیت رنگ» از جمله واضح ترین موارد غیرگرافیکی هستند که بر گرافیک تبلیغاتی مترتب می شوند اما «شرح سفارش» به تنهایی افشاکننده انسجام فکری، ادراک ذهنی و علم مدیریتی و شناخت رسانه ای مجموعه ای است که باید یک «نشانه»، «پوستر» یا «بروشور» را به یک گرافیست سفارش دهد. تا اینجا هنوز فرآیند کار به «گره» و «دست انداز» دچار نشده است.


دشواری از جایی شروع می شود که طراح نگونبخت بخواهد با انواع لطایف الحیل سفارش مربوطه را تبدیل به عناصر گرافیکی کرده و در قالب مثلا یک «نشانه» یا «پوستر» به مشتری تحویل دهد. سیل بنیان کن انواع نکته سنجی ها و توقعات سفارش دهنده بر شرح سفارش قبلی افزوده شده و منجر به شکل گیری چیزی می شود که هرچه باشد، اما دیگر «گرافیک» نیست. اگر هر اثر گرافیکی تنها یک ماموریت به عهده داشته باشد و آن ماموریت یک ماموریت ارتباطی باشد، در اینجا جریان «ارتباط» دچار پارازیت های بصری و لکنت مفهومی است.


شکل دیگری از مناسبات حرفه ای نیز رایج است و آن مثلثی ساخته شده از:

۱ ) مشتری،  

۲ ) شرکت تبلیغاتی یا افراد بازاریاب و  

۳ ) آتلیه طراحی یا شخص گرافیست است. در چنین حالتی بسیار دیده شده است که میانجی میان مشتری و گرافیست یعنی شرکت تبلیغاتی به مشتری اعلام می کند که طراحی مجانی است! به این طریق، گرافیک را به صورت یک امر بی اهمیت جلوه می دهند. گویی گرافیست موجودی تحت امر تبلیغاتچی است. بازار سیاه «تبلیغات» و «گرافیک تبلیغاتی» ایران در شرایطی نیست که بتوان طرف یکی از جریانات را گرفت و مثلا از گرافیست ها در مقابل تبلیغاتچی ها یا عناصر موسوم به «روابط عمومی» دفاع کرد.


اگر جریان روابط عمومی و تبلیغات ما یک جریان تعریف نشده و بررسی مشکلات و ابتلائات مشمئز کننده آن به یک «منطقه ممنوعه» تبدیل شده است، گرافیک ما هم غالبا یک هنر دریوزه بوده و توسط تعدادی«user» که با یک یا دو نرم افزار آشنا هستند و با عاریت گرفتن از انواع منابع خارجی گرافیک و مونتاژ حیله گرانه آنها به «شغل سیاه» خود که عنوان پرطمطراق گرافیک را نیز یدک می کشند، ادامه دهند.


آن «مشتری» و این «روابط عمومی و تبلیغات»، شایسته چنین گرافیست های دریوزه و سارقی هستند که قائل به کوچک ترین ضوابط اخلاق حرفه ای نیستند. جالب اینجاست که عناصر زیرکی که در بحران اشتغال موجود با علم به بیسوادی خود و عدم برخورداری از تخصص در حوزه های رسانه ای، مارکتینگ و جامعه شناسی، صرفا با رانت های سیاسی، لفظ قلم و تعارفات فریبنده خود را به عنوان کارشناس بازاریابی، متخصص روابط عمومی و آشنا با علم تبلیغات جا انداخته و برحسب اتفاق با نیروهای غیرمتخصص گرافیک یعنی همان هایی که با دریوزگی و آشنایی با یکی دو نرم افزار به کپی برداری و سرقت گرافیکی مشغولند؛ بهتر جوش می خورند. این متخصصان روابط عمومی و تبلیغات، شایسته همین به اصطلاح گرافیست های دریوزه و سارق مسلک هستند.

منبع: روزنامه تهران امروز



بازدیدها : 2926



نظرات کاربران

هنوز هیچ نظری ارسال نشده است


ارسال نظر در مورد این مطلب:

نام شما : *
آدرس ایمیل : *
شماره تماس :
متن نظر : *
تشخیص امنیتی :
 


آگهی های مرتبط با این خبر


چاپ کارت قرعه کشی

چاپ کارت قرعه کشی


چاپ افرنگ مرکز تخصصی چاپ کارت اسکرچ و انواع ...
طرح آماده PSD عاشورا و ایام محرم با کیفیت چاپ مختص طراحی گرافیک و چاپ در ابعاد بزرگ

طرح آماده PSD عاشورا و ایام محرم با کیفیت چاپ مختص طراحی گرافیک و چاپ در ابعاد بزرگ


با سلام عرضه شده در اولین فروشگاه ...
طراحی گرافیک - پروژه ای

طراحی گرافیک - پروژه ای


طراحی و چاپ بروشور . کاتالوگ .ست اداری، فولدر با ...
طراحی گرافیک، چاپ و تبلیغات

طراحی گرافیک، چاپ و تبلیغات


گـروه طراحـان هنــر ایرانـی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ ...
طراحی گرافیک - عکاسی صنعتی - فیلم صنعتی

طراحی گرافیک - عکاسی صنعتی - فیلم صنعتی


استودیو هنر امروز - طراحی گرافیک توسط ...
چاپ کتاب در تیراژ کم

چاپ کتاب در تیراژ کم


چاپ دیجیتال کتاب در تیراژ دلخواه کیفیت و قیمت ...
چاپ کارت اطلاعات متغیر

چاپ کارت اطلاعات متغیر


چاپ افرنگ مرکز تخصصی چاپ کارت اسکرچ و انواع خدمات ...
طراحی لوگو

طراحی لوگو


برای اجرای یک پروژه تبليغاتي موفق، داشتن مشاورانی آگاه به ...
طراحی و چاپ فولدر

طراحی و چاپ فولدر


عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران خدمات و ...
سری کامل نرم افزارهای Photoshop ME - Adobe CS5

سری کامل نرم افزارهای Photoshop ME - Adobe CS5


سری کامل نرم افزارهای Photoshop ME - Adobe CS5 با ...
طراحی گرافیک

طراحی گرافیک


طراحی کلیه امور تبلیغاتی بصورت آنلاین
آتلیه طراحی

آتلیه طراحی


پرسیاه گرافیک مشاوره، طراحی، چاپ و ...
طراحی گرافیک در اوج هنر اصفهان

طراحی گرافیک در اوج هنر اصفهان


یکی از مهم ترین عناصر تبلیغات موفق طراحی گرافیکی جذاب ...
طراحی گرافیکی حرفه ای گروه گرافیکی تری آر

طراحی گرافیکی حرفه ای گروه گرافیکی تری آر


طراحی گرافیکی حرفه ای گروه گرافیکی تری آر
طراحی گرافیک

طراحی گرافیک


طراحی گرافیک : اوراق ادری آرم و ...
طرحهای لایه باز PSD فتوشاپ با کیفیت بالا 50 DVD

طرحهای لایه باز PSD فتوشاپ با کیفیت بالا 50 DVD


با سلام عرضه شده در اولین ...
مشاوره و طراحی گرافیک حرفه ای

مشاوره و طراحی گرافیک حرفه ای


:: طراحی گرافیک :: تخصص و حرفه ...
چاپ روی اجسام سخت

چاپ روی اجسام سخت


توانایی چاپ رنگی بر روی انواع اجسام، با جنسیت‌های متفاوت، ...
انجام پروژه های حرفه ای طراحی گرافیک، تبلیغات، چاپ در اردبیل

انجام پروژه های حرفه ای طراحی گرافیک، تبلیغات، چاپ در اردبیل


فرهاد عباسپور نمین / لیسانس ارتباط تصویری(شاخه طراحی گرافیک) / ...
آتلیه طراحی گرافیک

آتلیه طراحی گرافیک


تبلیغات نگاهی ضروری در عصر حاظر میباشد. با پیشرفت تكنولوژی ...
طراحی گرافیک و اینترفیس

طراحی گرافیک و اینترفیس


گروه طراحان آنسه طراحی گرافیک، طراحی وب، ...
شرکت تبلیغاتی ادریس

شرکت تبلیغاتی ادریس


طراحی ، مشاوره و مجری کمپین های تبلیغاتی
چاپ کارت شارژ

چاپ کارت شارژ


چاپ افرنگ مرکز تخصصی چاپ کارت اسکرچ و انواع ...
نرم افزارفتوشاپ 12 Photoshop ME Adobe - با قابلیت تایپ فارسی

نرم افزارفتوشاپ 12 Photoshop ME Adobe - با قابلیت تایپ فارسی


با سلام عرضه شده در اولین ...
چاپ کارت اسکرچ

چاپ کارت اسکرچ


چاپ افرنگ مرکز تخصصی چاپ کارت اسکرچ و انواع ...
طراحی گرافیک، چاپ و امور تبلیغاتی

طراحی گرافیک، چاپ و امور تبلیغاتی


از طراحی تا چاپ، همراهتان هستیم"
 جویای کارطراحی گرافیک

جویای کارطراحی گرافیک


دانشجوی رشته طرحی چاپ اشنایی کامل به فتوشاپ کرل و ...
چاپ کارت اعتباری

چاپ کارت اعتباری


چاپ افرنگ مرکز تخصصی چاپ کارت اسکرچ و انواع ...
طراحی گرافیک و چاپ بایا نگاه

طراحی گرافیک و چاپ بایا نگاه


تبلیغات نگاهی ضروری در عصر حاظر میباشد. با پیشرفت تكنولوژی ...
طراحی و چاپ کاتالوگ

طراحی و چاپ کاتالوگ


عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران خدمات ...
طرح های وکتور جذاب و اختصاصی

طرح های وکتور جذاب و اختصاصی


فروش آرشیو وکتور این مجموعه شامل طرح ...
آموزش طراحی گرافیک رایانه ای و طراحی وب سایت

آموزش طراحی گرافیک رایانه ای و طراحی وب سایت


از طراحی گرافیک رایانه ای و طراحی وب سایت،کامپیوتر، شبکه، ...
فروش ابزار های کاربردی طراحی گرافیک در یک پکیج

فروش ابزار های کاربردی طراحی گرافیک در یک پکیج


فروش ابزار های کاربردی طراحی گرافیک در یک پکیج قیمت ...
طراحی گرافیک ، چاپ ، سازه نمایشگاه ، طراحی

طراحی گرافیک ، چاپ ، سازه نمایشگاه ، طراحی


طراحی گرافیک ، چاپ افست و دیجیتال ، سازه های ...
طراحی سایت

طراحی سایت


طراحی وب سایت طرح وب به قالب ...
طراحی گرافیکی حرفه ای گروه گرافیکی تری آر (3R-DESIGNER)

طراحی گرافیکی حرفه ای گروه گرافیکی تری آر (3R-DESIGNER)


طراحی گرافیکی حرفه ای گروه گرافیکی تری آر (3R-DESIGNER) ...
طراحی آرم و لوگو

طراحی آرم و لوگو


عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران خدمات و ...
مجلات خارجی گرافیک 2D - 3D

مجلات خارجی گرافیک 2D - 3D


با سلام عرضه شده در اولین فروشگاه ...
طراحی گرافیک و چاپ

طراحی گرافیک و چاپ


گرافیک و چاپ سردیس همانطوری که مستحضر هستید در ...
مرکز حرفه ای طراحی گرافیک و چاپ

مرکز حرفه ای طراحی گرافیک و چاپ


شرکت رایا گرافیک با پشتوانه تجربه ای مستمر ، بالغ ...
شبرنگ شب نما

دنیای چاپ بنر
طراحی وب سایت : دیاسافت
قدرت گرفته از DiasoftCMS 3.1 2015